Farbanje haube je jedan od bitnih procesa u održavanju estetskog izgleda automobila. Hauba je velika, vidljiva površina koja privlači pažnju, pa je od ključne važnosti da bude dobro ofarbana i sjajna. Bilo da se radi o osvežavanju izgleda ili popravljanju oštećenja, pravilno farbanje haube ne samo da poboljšava izgled vozila, već i štiti metalnu površinu od korozije i drugih oštećenja izazvanih vremenskim uslovima. Farbanje haube zahteva određene veštine, znanje o materijalima, i pažljivu pripremu kako bi rezultat bio profesionalan.
Priprema za farbanje haube
Priprema je ključni deo farbanja automobilske haube. Pre nego što započnete proces, važno je imati sve potrebne alate i materijale. Evo liste osnovnih stvari koje su vam potrebne:
• Brusni papir (različite granulacije)
• Prajmer (temeljna boja)
• Odabrana automobilska boja
• Lak za završni sloj
• Profesionalni pištolj za farbanje
• Zaštitna traka, papir i folije za pokrivanje ostatka automobila
Jako je važno dobro zaštititi delove automobila koji ne želite da budu ofarbani. Ovo se postiže korišćenjem zaštitne trake, papir za zaštitu i najlonske folije.
Priprema površine haube za farbanje
Jedan od najvažnijih koraka u farbanju haube je priprema njene površine. Ovo uključuje čišćenje, brušenje i nanošenje primera. Površina mora biti potpuno čista od prašine, masnoće i prljavštine pre nego li se započne proces brušenja. Nakon čišćenja, brusnim papirom se uklanja stari sloj boje i priprema površina za nanošenje novog premaza.
Brušenje takođe pomaže da prajmer i boja bolje prijanjaju na metalnu površinu haube. Nakon brušenja, haubu treba detaljno obrisati krpom koja ne ostavlja dlačice.
Kako odabrati pravu boju za haubu
Značajan deo procesa popravke nakon nesreće je obezbeđivanje besprekornog farbanja haube bez potrebe za prefarbavanjem celog vozila. Za autolimarske radionice, to znači da usklađivanje boje mora biti glavni prioritet. Podudaranje te nove boje identično sa starom, je praktično nemoguće bez upotrebe moderne tehnologije. Kao takvi, spektrofotometri su od suštinskog značaja za određivanje savršenog podudaranja boja.
Svaki automobil ima osnovnu boju koja je navedena na njegovoj fabričkoj specifikaciji, ali ta boja često ni fabrički nije identična kao ni usled protoka vremena i uticaja okoline što znači da jednostavno biranje iste boje na osnovu fabrički definisane, retko kad će stvoriti savršeno podudaranje. Stoga bi oni najkvalitetniji autolimarski servisi kakav je slučaj kod nas u AC Macura, trebalo da koriste moderne spektrofotometrijske tehnologije u pronalaženju i kreiranju prave boje.
Ovi instrumenti omogućavaju brzo i precizno očitavanje boje bilo kog vozila. Površine sa kojih se očitava boja potrebno je dobro očistiti (preporuka ispolirati) s obzirom da su spektrofotometri veoma precizni i čak i male količine prašine ili prljavštine mogu uticati na podatke o boji. Potrebno je izvršiti višestruka očitavanja spektrofotometrom, da bi se tačno uhvatili podaci o boji iz vozila i osigurao precizan rezultat. Nakon što se pronađe tačna nijansa vozila, može se kreirati nova boja i koristiti spektrofotometar da testiramo tu boju u odnosu na boju vozila kako bi smo osigurali savršeno podudaranje.
Korišćenje profesionalnog pištolja za farbanje i nanošenje boje
Kod korišćenja profesionalnih pištolja za farbanje, važno je znati kako se pravilno koriste. Pravilno podešavanje pritiska i udaljenosti od haube je ključno za ujednačeno nanošenje boje.
Prvi sloj boje je izuzetno važan jer postavlja osnovu za dalji rad. Jako je važno da je prostorija u kojoj radite bez prašine i dobro osvetljena kako biste izbegli greške. Kod prskanja boje, preporučuje se da pištolj bude udaljen od površine haube oko 10-20 cm, u zavisnosti od tipa pištolja kao i vrste dizne/pritiska/materijala. Prvi sloj treba da bude lagan i tanak. Ovo omogućava boji da se suši ravnomerno i sprečava curenje, kao i da se primete neki eventualni nedostaci. Nakon nanošenja prvog sloja, važno je sačekati da se boja potpuno osuši pre nanošenja drugog sloja.
Pravilna tehnika nanošenja podrazumeva kretanje u paralelnim linijama, uz blago preklapanje svakog poteza prskalice. Ovo pomaže da se boja ravnomerno rasporedi i izbegnu nedoslednosti u debljini sloja.
Završni slojevi i lakiranje
Nakon nanošenja nekoliko slojeva osnovne boje (obično dva ili tri), vreme je za nanošenje završnog laka. Lakiranje je ključno za postizanje sjaja i dodatne zaštite haube. Lak štiti boju od UV zračenja, vremenskih uslova i manjih ogrebotina.
Proces lakiranja sličan je nanošenju boje. Prvi sloj laka treba biti tanak, ravnomerno nanet, a pištolj se koristi na isti način kao i kod nanošenja boje. Obično se nanose dva do tri sloja laka, a između svakog sloja treba sačekati da se prethodni potpuno osuši.
Nakon što su slojevi laka naneti i osušeni, mnogi profesionalci preporučuju poliranje haube kako bi se postigao visok sjaj i uklonile manje nepravilnosti koje su možda nastale tokom procesa farbanja.
Sušenje i održavanje obojene haube
Jedan od najvažnijih faktora nakon farbanja je pravilno sušenje haube. Hauba bi trebalo da se suši u prostoriji sa kontrolisanom temperaturom i bez prašine kako bi se izbegle nesavršenosti. U zavisnosti od vrste boje i laka, kompletno sušenje može trajati od nekoliko sati do nekoliko dana.
Nakon sušenja, važno je pravilno održavati novu boju. Redovno poliranje može pomoći u održavanju sjaja, dok nanošenje zaštitnih premaza može produžiti životni vek boje.
Farbanje haube - cena
Cena farbanja haube može varirati u zavisnosti od nekoliko faktora, uključujući vrstu boje, kvalitet materijala, iskustvo profesionalca koji izvodi radove. Troškovi materijala kao što su boja, prajmer, lak i zaštitna oprema mogu se kretati od 50 do 200 evra, u zavisnosti od kvaliteta proizvoda kao i vrste boje i laka predviđeno za to vozilo.
Profesionalno farbanje je uvek znatno skuplje, jer pored kvalitetnog materijala obuhvata troškove rada i opreme. Cena farbanja haube u našem servisu kreće se od 250 do 400 evra, u zavisnosti od veličine haube i vrste boje/laka, kao i složenosti posla. Međutim, profesionalni rad osigurava vrhunski rezultat sa minimalnim šansama za greške.
Uobičajene greške pri farbanju haube
Kao i u svakom tehničkom procesu, farbanje haube može biti izazovno, a određene greške su česte, posebno kod onih koji nemaju mnogo iskustva. Evo nekoliko najčešćih problema i kako ih izbeći:
• Curenje boje i laka: Curenje boje je retka pojava, dok curenje laka je greška se dešava kada je sloj laka predebeo tj. kada je farbarski pištolj previše blizu površine ili nije ravnomerno nanešen sloj. Rešenje je tanje nanošenje laka i održavanje pravilne udaljenosti pištolja i konstantne brzine.
• Prelivi i pruge: Prebrzo pomeranje pištolja ili previše gust sloj boje može dovesti do neujednačenosti. Ključ je u ravnomernom, kontrolisanom i konstantnom kretanju farbarskog pištolja. Takođe i loš pištolj za farbanje može dovesti do istih problema.
• Pomorandžina kora: Kada površina haube nakon farbanja izgleda grubo, poput kore narandže, to može da bude iz dosta razloga a najčešći razlozi su - da boja ili lak nisu ravnomerno naneta, da je sušenje bilo prebrzo i nedovoljno, da kvalitet podloge (prajmer/filer/git) nije odgovarajući ili nije dovoljno suv, kvalitet pištolja ili neodgovarajuća dizna/pritisak i dr. Narandžina kora se u blažim slučajevima može rešiti poliranjem ili u suprotnom ponovnim farbanjem/lakiranjem.
Napominjemo da problem sa pomorandžinom korom može da se pojavi i par meseci posle farbanja kao posledica naknadnog sušenja materijala i to je jedan od razloga zašto AutoServis Macura daje 3 godine garancije !