Turbo servis - uzroci i simtomi kvara na turbini

Turbo servis - uzroci i simtomi kvara na turbini

Turbina je jedan od ključnih delova u savremenim automobilima, koji doprinosi poboljšanju snage motora i ekonomičnosti goriva. Međutim, kvarovi na turbini nisu retkost, i često se dešavaju zbog različitih faktora. Objasnićemo ovde šta su uzroci kvara na turbini, kao i simptomi kvara turbine, te na šta treba obratiti pažnju kako bi se izbegle skupe popravke.

Uzroci kvara na turbini

Nedostatak ili loš kvalitet ulja: Ulje igra ključnu ulogu u podmazivanju turbine. Turbina se oslanja na pravilno podmazivanje kako bi se smanjilo trenje i habanje njenih delova. Korišćenje nekvalitetnog ili prljavog ulja, kao i nepravovremena zamena ulja, može uzrokovati pregrevanje, stvaranje naslaga i oštećenje rotirajućih delova.

Prljavština i čestice u ulju: Uljni filteri zadržavaju nečistoće, ali ako filteri nisu redovno menjani, prljavština može dospeti u turbinu. Delovi kao što su metalne čestice ili prljavština koja uđe u turbinski sistem mogu izazvati ozbiljne probleme. Ovi strani objekti često dolaze kroz usis ili iz sistema izduva, oštećujući lopatice i druge delove turbine.

Prekomerna temperatura: Visoke temperature su normalne tokom rada motora, ali pregrejavanje može uzrokovati proširenje metalnih delova i nepravilno spajanje između rotora i kućišta turbine, što vodi ka opasnim oštećenjima. Turbina proizvodi mnogo toplote, posebno pri visokim performansama. Rashladni sistem mora biti u dobrom stanju kako bi održavao optimalnu temperaturu. Ako rashladni sistem ne radi ispravno, dolazi do pregrevanja turbine, što može prouzrokovati pukotine i druge mehaničke probleme.

Preopterećenje motora i turbine: Ako se turbina koristi van svojih specifikacija, to jest, ako motor radi na većim obrtajima nego što je predviđeno, dolazi do preopterećenja. Ovo stvara dodatni pritisak na turbinu, ubrzavajući njeno habanje i povećavajući rizik od kvara.

Nepravilno sagorevanje – neispravan sistem za napajanje gorivom: Neispravan sistem za napajanje gorivom se javlja kada je : zapušen filter za gorivo ( prljavi ili začepljeni filteri smanjuju dotok goriva, što ometa pravilan odnos goriva i vazduha u cilindrima. Ovo vodi do nepravilnog sagorevanja i visoke temperature izduvnih gasova.) problem sa diznama (gorivo se ne raspršuje pravilno, što može izazvati nepotpuno sagorevanje i povisiti temperaturu), oštećena pumpa za gorivo (pumpa koja ne funkcioniše optimalno ne može da obezbedi potrebni pritisak goriva, što može dovesti do nepravilnog sagorevanja i negativno uticati na rad turbine).

Ovi gore navedeni uzroci koji podižu temperaturu izduvnih gasova prouzrokuju oštećenje lopatica turbine i oštećenje ležajeva i zaptivača:

Loš kvalitet goriva: Gorivo lošeg kvaliteta može negativno uticati na rad turbine. Prisustvo nečistoća u gorivu, kao što su voda ili čestice prljavštine, dovodi do nepravilnog sagorevanja i taloženja nečistoća unutar turbine. Ove naslage postepeno oštećuju delove turbine, što može dovesti do njenog prestanka rada.

 Neadekvatno održavanje vozila: Redovno održavanje je ključ za dugovečnost turbine. Zanemarivanje periodičnog servisa, kao što su čišćenje, zamena filtera i proveravanje svih vitalnih delova, povećava rizik od kvara. Redovni pregledi pomažu u otkrivanju potencijalnih problema pre nego što dođe do većih oštećenja.

Loše upravljanje vozilom: Naglo ubrzavanje ili gašenje motora odmah nakon vožnje može prouzrokovati nagle promene temperature i pritiska u turbini, što s vremenom slabi strukturu njenih komponenti.

Simptomi kvara na turbini

Smanjenje snage motora: Jedan od najčešćih simptoma problema sa turbinom je smanjena snaga motora. Ako primetite da vaš automobil ima sporiji odziv prilikom ubrzavanja ili ne dostiže uobičajenu brzinu, to može biti znak kvara na turbini.

Povećana potrošnja goriva: Kvar na turbini često dovodi do neravnomernog sagorevanja goriva, što može uzrokovati povećanu potrošnju. Ako primetite da trošite više goriva nego inače, potrebno je proveriti stanje turbine.

Neuobičajen dim iz auspuha: Plavi ili beli dim iz auspuha može biti signal curenja ulja u turbinu. Ovo curenje može dovesti do sagorevanja ulja u turbini, što uzrokuje specifičan miris i promenu boje dima.

Povećana buka iz motora: Kvar na turbini može prouzrokovati zviždanje, škripu ili lupanje tokom rada motora. Zvuci kao što su visoki zvižduci obično upućuju na oštećenje rotora.

Turbo lag – kašnjenje odziva turbine : Kašnjenje između trenutka kada vozač pritisne papučicu gasa i kada turbo punjač počne da isporučuje dodatnu snagu naziva se Turbo lag. Nastaje zbog toga što je turbina, koja pokreće turbopunjač, oslanja na izduvne gasove motora kako bi se pokrenula i postigla potrebne obrtaje za povećanje snage. Dok se to ne dogodi, može proći kratko vreme oko 1s najčešće,  što vozač oseća kao „zakašnjenje” u reakciji vozila. Kada naglo pritisnete papučicu gasa, može se dogoditi da automobil ne reaguje odmah onako kako očekujete, već dolazi do malog odlaganja dok turbo ne postigne potrebne obrtaje. Ovo je naročito primetno pri prelasku iz nižih u više obrtaje.

Upaljena kontrolna lampica motora (Check Engine): Iako se ova lampica može upaliti zbog raznih problema, kvar na turbini je čest razlog za to. Kodovi greške u ovim situacijama često ukazuju na probleme sa protokom vazduha ili pritiska u sistemu turbine.

Kako Sprečiti Kvar na Turbini?

Redovno menjajte ulje i filtere - Pravovremena zamena ulja i filtera značajno smanjuje rizik od kvara.

Održavajte odgovarajuću temperaturu motora - Izbegavajte pregrevanje motora i omogućite mu da se ohladi pre gašenja nakon duže vožnje.

Kvarovi na auto turbini mogu biti skupi, ali prepoznavanjem ranih znakova i redovnim održavanjem mogu se izbeći veliki troškovi. Ako primetite bilo koji od ovih simptoma, savetujemo da se obratite profesionalnom mehaničaru kako biste osigurali dugotrajan i siguran rad vašeg vozila.

Turbo servis

U Autoservisu Macura vršimo kompletan servis turbine, najpre skidanjem sa motora, zamenom dotrajalih delova i vraćanjem turbine na vaš auto uz testiranje na dijagnostici. Remont turbine omogućava vam da dobijete turbinu u koju su ugrađeni novi rezervni delovi a koja je nakon toga testirana na specijalnoj mašini i sa garancijom na rad i zamenjene delove.

Turbo servis u okviru Autoservisa Macura je usluga koja će vam ustedeti vreme i smanjiti stres budući da je jako važno da se ceo posao uradi stručno i pedantno uz kompletnu zamenu ulja i čišćenje turba i celog sistema u kome ne sme ostati čestica prljavštine niti opiljaka koji mogu brzo dovesti do ponovnog kvara. Zato je najlakše i najjeftinije da za Vas uradimo ceo posao: skidanje turbine (demontaža), remont turbine, montiranje turbine sa testiranjem.

Podelite:

Kalkulator registracije vozila!

Izračunajte cenu Vaše registracije.

?

Usluge auto servisa Macura