Tehnički pregled vozila – sve što treba da znate

Tehnički pregled vozila – sve što treba da znate

Tehnički pregled vozila je ključni proces kojim se osigurava da vozilo ispunjava zakonom propisane tehničke i bezbednosne standarde. Ovo je zakonski obavezan postupak kroz koji vozila prolaze radi provere njihove ispravnosti i sigurnosti, bez obzira na to da li se radi o automobilu, motociklu ili teretnom vozilu. Tehnički pregled pomaže u prepoznavanju potencijalnih kvarova koji mogu predstavljati opasnost kako za vozača i putnike, tako i za druge učesnike u saobraćaju.

Redovni tehnički pregled ne samo da omogućava sigurno korišćenje vozila na putevima, već pomaže i u očuvanju okoline smanjenjem emisije štetnih gasova.

 

Značaj tehničkog pregleda

Redovni tehnički pregled vozila je od suštinske važnosti iz nekoliko razloga. Prvo, omogućava da vozilo bude bezbedno za korišćenje na putu, smanjujući rizik od nesreća izazvanih tehničkim kvarovima. Takođe, tehnički pregled pomaže u smanjenju zagađenja, jer se proverava emisija štetnih gasova. Konačno, obavljanje tehničkog pregleda je zakonska obaveza, a neuspeh u tome može dovesti do nemogućnosti registracije i zabrane korišćenja vozila.

 

Zakonska regulativa u vezi tehničkog pregleda

U većini zemalja, uključujući Srbiju, tehnički pregled vozila je propisan zakonom. U Srbiji, na primer, tehnički pregled je obavezan za sva vozila koja se koriste u saobraćaju, a intervali pregleda zavise od starosti i vrste vozila. Zakon nalaže da sva NOVA VOZILA prvi tehnički pregled obavljaju nakon dve godine, a zatim jednom godišnje. Za OSTALA VOZILA, tehnički pregled je obavezan jednom godišnje.

ŠESTOMESEČNI TEHNIČKI PREGLED je vrsta redovnog pregleda vozila, obavezna u specifičnim slučajevima. Ovaj tip pregleda se najčešće odnosi na vozila koja su visoko eksploatisana ili koja imaju poseban status u saobraćaju: taksi vozila ili autobusi za javni prevoz, komercijalna vozila (Rent a car), motorna i priključna vozila kojima se obavlja obuka kandidata za vozače (Auto škole), motorna i priključna vozila za prevoz tereta (preko 3.5t), motorna i priključna vozila za prevoz opasnih materija i starija vozila koja zahtevaju češće provere ispravnosti.

 

Kako funkcioniše tehnički pregled?

Proces tehničkog pregleda obuhvata detaljnu proveru svih ključnih delova vozila. Prvi korak je vizuelna inspekcija, koja uključuje provere spoljašnjeg izgleda, stakala (prozora), svetlosnih signala i stanja guma. Nakon toga, vozilo se stavlja na lift kako bi se proverilo stanje šasije, kočnica, amortizera i upravljačkog sistema. Elektronske komponente, poput ABS sistema i električne instalacije, takođe se proveravaju.

Na kraju pregleda, tehničar daje izveštaj o stanju vozila. Ukoliko vozilo prođe sve testove, izdaje se sertifikat o ispravnosti koji je validan do sledećeg tehničkog pregleda.

Tehnički pregled po grupama odnosno sklopovima na vozilu obuhvatao bi proveru sledećih sistema i komponenti:

  • Identifikacija vozila - Provera registarskih oznaka, registracione nalepnice, broja šasije, broja motora, boje na vozilu
  • Uređaj za upravljanje - Provera upravljača (volana), vratila upravljača i upravljačkog mehanizma, spona, zglobova i servo uređaja
  • Uređaji za zaustavljanje - Provera sistema za kočenje, stanja komande, prenosnog mehanizma, vrste i stanja kočnica, podsistema za parkirno kočenje (ručna – parking kočnica). Merenje komandnog signala i sile kočenja (radno kočenje), komandnog signala i sile kočenja (parkirno kočenje). Identifikacija stanja ABS/ESP/EBS, provera stanja posude i nivoa kočione tečnosti, merenje procenta vlage i tačke ključanja kočne tečnosti
  • Svetlosni i signalni uređaji - Provera glavnih farova, prednjih i zadnjih pozicionih svetala, prednjih i zadnjih svetala za maglu, svetla za vožnju unazad (rikverc svetlo), parkirnih svetala,,bočnih svetala za označavanje, svetla zadnje registarske tablice, stop svetala, pokazivača pravca (migavci), svih pokazivača pravca (sva 4 migavca-trepćuće)…
  • Stakla na vozilu - Provera vetrobrana i svih prozora kabine i karoserije, uređaja za brisanje vetrobrana (brisači), uređaji za kvašenje spoljne strane vetrobrana (prskalice), vozačkih ogledala (retrovizori)
  • Uređaji za davanje zvučnih znakova - Provera funkcionalnosti uređaja za davanje zvučnih znakova (sirena)
  • Uređaji za kontrolu i davanje znakova - Provera brzinomera s odometrom i svetiljkom za osvetljavanje, kontrolne plave lampe za dugo svetlo, svetlosnog i zvučnog znaka za kontrolu rada pokazivača pravca, provera tahografa i ostalih signalnih uređaja za kontrolu rada pojedinih mehanizama ugrađenih na vozilu
  • Uređaji za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova - Provera izduvnog sistema, ispitivanje sastava izduvnih gasova vozila sa aktivnim paljenjem smeše (benzinski motori), ispitivanje dimnosti izduvnih gasova vozila sa kompresionim paljenjem (dizel motori)
  • Uređaj za spajanje vučnog i priključnog vozila - Provera elemenata uređaja za spajanje vučnog i priključnog vozila (kuke za vuču) , električnog priključka spojke
  • Uređaji za oslanjanje (vešanje vozila) - Provera amortizera, opruga, zglobnih veza elemenata sistema oslanjanja, stabilizatora, spona/poluga
  • Uređaji za kretanje - Provera naplataka (felni), pneumatika (guma), glavčina točkova, osovina
  • Elektrouređaji i instalacija - Provera akumulatora, kontakt brave, centralne brave i brava na vozilu, električnih vodova (kablova), elektropokretača (anlasera), generatora (alternatora)
  • Pogonski uređaj (motor) - Provera nosača motora, usisnog sistema, sistema za pokretanje motora, sistema za napajanje gorivom, razvodnog mehanizma, rashladnog sistema
  • Uređaj za prenos snage - Provera spojnice, menjača i reduktora, diferencijalnog prenosnika snage, pogonskih poluvratila, vratila
  • Ostali delovi vozila od posebnog značaja za bezbednost - Provera karoserije, šasije, poda, sedišta i naslona za glavu, sigurnosnih pojaseva i njihovih priključaka, vazdušnih jastuka, vrata i poklopaca, brava na vratima, branika… Provera uređaja i opreme za pogon motornih vozila na TNG i KPG
  • Oprema vozila - Provera rezervnog točka, dizalice i ključa, sigurnosnog trougla, užeta ili poluge za vuču, opreme za pružanje prve pomoći

 

Vrste tehničkih pregleda

Postoje tri osnovne vrste tehničkih pregleda:

  • Redovni tehnički pregled: Obavezan pregled koji se vrši u propisanim intervalima (obično jednom godišnje za većinu vozila).
  • Vanredni tehnički pregled: Vrši se na zahtev vlasnika vozila tj. kada vlasnik ili vozač želi da proveri tehničku ispravnost vozila.
  • Konrolni tehnički pregled: Ovaj pregled se obavlja u posebnim okolnostima, na primer nakon saobraćajne nesreće ili kada policija izda nalog za proveru tehničke ispravnosti vozila.

 

Priprema vozila za tehnički pregled

Kako biste osigurali da vozilo prođe tehnički pregled bez problema, preporučuje se da ga prethodno pripremite. Proverite svetlosnu signalizaciju, stanje guma, stanje kočnica uključujući ručnu (parking kočnicu) i uverite se da nema vidljivih oštećenja na karoseriji. Stakla na vozilu moraju biti bez oštećenja.

Ukoliko imate bilo kakve sumnje u ispravnost određenih komponenti, ili želite da budete sigurni i mirni, najbolje da u servisu zakažete kontrolni pregled vozila pre tehničkog pregleda tj. vanredni tehnički pregled. U AutoServisu Macura vršimo kontrolni pregled vozila što je naš savet pred Tehnički pregled vozila ili odlazak na dalji put.

 

Šta ako vozilo ne prođe tehnički pregled?

Ukoliko vozilo ne prođe tehnički pregled, tehničar će izdati listu kvarova koji moraju biti otklonjeni.

NAJČEŠĆI KVAROVI NA TEHNIČKOM PREGLEDU uključuju:

  • Istrošene kočnice
  • Neispravne farove ili signalna svetla
  • Oštećene gume
  • Probleme sa upravljačkim sistemom
  • Prekomernu emisiju štetnih gasova
  • Neispravne brave i otvaranje vrata (ovo je jako važno iz razloga potencijalnih nezgoda i mogućnosti ostanka putnika u kabini zbog nemogućnosti izlaska iz oštećenog vozila).

Vlasnik vozila ima ima rok od sedam (7) radnih dana da otkloni nepravilnosti i da se vrati na isti tehnički pregled. Nakon popravke, vozilo mora ponovo da prođe tehnički pregled, kako bi se proverilo da li su svi problemi rešeni. Tek tada može biti izdata potvrda o tehničkoj ispravnosti.

 

Šta ukoliko ni iz drugog pokušaja ne prođete tehnički pregled?

Ukoliko se vratite u roku od sedam dana i vozilo bude proglašeno neispravnim, rizikujete da idete na novi tehnički pregled koji će vam biti u celosti naplaćen, dakle nemate pravo na ponovni pregled. Time ste sebe izložili dodatnom stresu i nepotrebnim troškovima.

Zato je kontrolni pregled vozila (tzv. vanredni tehnički pregled) po zahtevu vlasnika vozila a neposredno pre redovnog Tehničkog pregleda nešto što vam se itekako isplati i što vam preporučujemo radi sigurnosti.

 

 

 

Podelite:

Kalkulator registracije vozila!

Izračunajte cenu Vaše registracije.

?

Usluge auto servisa Macura